Angela Merkel

Het moet raar lopen als Angela Merkel zondag niet voor de vierde keer Duitse Bundeskänzlerin wordt. Ze heeft ook in Nederland bewonderaars. Paul Hensen (gemeentelid) is daar één van en dat zegt wat. Voor mij is Merkel degene die de geest van Europa overeind heeft gehouden toen ze twee jaar geleden, zonder voorbehoud, de Duitse grenzen opende voor vluchtelingen uit het Midden Oosten. Op een vraag hoe om te gaan met de toenemende invloed van de Islam in Duitsland antwoordde ze de bezorgde burger dat het geen kwaad kan als men ter versterking van de eigen identiteit zelf eens wat in de bijbel zou lezen of naar een kerkdienst gaan. Had haar Nederlandse geestverwant Buma iemand aangeraden wat vaker in de bijbel te lezen dan was hij met hoon overladen.

Dat een vrouw, een Duitse vrouw, zonder kapsones en capriolen, de onbetwiste leider van Europa is kun je een wonderlijke speling van de geschiedenis noemen.

In het begin van de jaren negentig kwam Angela Merkel, net begonnen aan haar politieke carrière, het nieuwe ouderencentrum openen in de Oost-Duitse stad waar wij woonden. Marian had zich met de bouw beziggehouden en mocht de Frau Ministerin rondleiden. Zo nu en dan raak ik even haar hand aan om me te realiseren dat ik slechts één handdruk van Angela Merkel verwijderd ben. Wenst u na afloop van een kerkdienst de dominee een goede zondag dan bent u dus niet verder dan twee handdrukken bij Angela Merkel vandaan!