Orgels

De Laurenskerk kent maar liefst vijf orgels, die alle vijf regelmatig worden bespeeld. Twee er van hebben een monumentale oude kas: het transeptorgel komt uit de Bartolomeuskerk in Schoonhoven, het interieur is van de hand van de Deense orgelfirma Marcussen. Dit orgel is het eerste dat aan de herbouwde Laurenskerk werd toevertrouwd, het heeft een noord-duitse sfeer.

Het transept orgel

In het koor staat een klein orgel waarvan de kas uit Amsterdam stamt, het interieur is ook van Marcussen. Dit orgel wordt gebruikt bij vieringen in het koor.

Het grote hoofdorgel heet het grootste van Nederland te zijn en werd in 1973 voltooid, ook van de hand van de firma Marcussen & Søn uit het Deense Aabenraa. Het magistrale 32-voets instrument, bestaande uit Hoofdwerk, Rugwerk, Bovenwerk (in zwelkast), Borstwerk met Borstpedaal, Chamadewerk en Pedaal, is in een door architect J.W.C. Besemer ontworpen orgelkas geplaatst. De orgeltribune is een replica van het oxaal dat hier voor de oorlog stond. Het orgel heeft 85 stemmen en een zuiver mechanische toets en registertractuur.

In de kapel van Vrede en Verzoening staat een klein eenklaviers orgel, dit komt uit de in de jaren ’90 gesloopte kerk ‘het Trefpunt’ aan het Oostplein. Dit orgel wordt bespeeld bij de vieringen op vrijdagmiddag.

Een vijfde orgel wordt tevoorschijn gehaald bij vieringen of concerten waarin kerkmuziek een hoofdrol speelt, het betreft een portatief.

Adopteer een orgelpijp

In 2016 kreeg de Laurenskerk nog een orgel cadeau: het orgel van de voormalige Familiekerk. Naar aanleiding hiervan is een integraal plan ontwikkeld om dit orgel samen met het koor- en hoofdorgel te restaureren en met elkaar te verbinden via één centrale speeltafel. Om dit te financieren zijn er inmiddels tal van geldwervingsacties op touw gezet, met succes: de eerste fase kan nu gaan beginnen.

Deze houdt in: de restauratie van het grote orgel met aansluiting op een nieuwe speeltafel beneden. Dankzij de royale ondersteuning van de stichting Droom en Daad kunnen we deze eerste fase in de komende jaren al gaan uitvoeren.

Een brede orgelcommissie, waarbij ook drie rijks-erkende orgeladviseurs betrokken zijn, zal in de komende tijd de plannen verder uitwerken met de (nog te bepalen) orgelbouwer.

Zoals de planning nu lijkt, zal het grote orgel in 2024-2026 gerestaureerd gaan worden.

Ondertussen wordt er verder gewerkt aan de financiering en uitwerking van de tweede fase: de plaatsing van het Familiekerk-orgel en restauratie van het koor-orgel. Dit orgel met name zal veelvuldig ingezet kunnen worden in alle diensten in het koor.

U kunt het project steunen middels het adopteren van een orgelpijp:

Meer informatie is te vinden op: