Gedachtenisdienst Jom Hasjoa

Datum: 30/04/2023
Tijd: 19:00 - 20:00

Gedachtenisdienst Jom Hasjoa

Op 30 april a.s. worden de namen gelezen van de 7.000 Joden uit Rotterdam en van de Zuid-Hollandse eilanden die tijdens de Sjoa zijn vermoord. Het lezen vindt tussen 04.00 en 18.00 uur plaats op het Stadspodium op het Grotekerkplein.

Daarna, om 19.00 uur, is de jaarlijkse Holocaust-herdenking in de Laurenskerk met o.a. een bijdrage van Job Cohen.

Voor het eerst worden de van 7.000 namen van de slachtoffers uit onze eigen stad en omgeving in het openbaar gelezen. Vertegenwoordigers van verschillende maatschappelijke organisaties, religies en politieke partijen zijn bereid een deel van de namen te lezen. Ook studentenverenigingen werken mee aan deze indrukwekkende dag.

Het namen lezen en de herdenkingsdienst zijn voorbereid door leden van kerken, parochies en de joodse gemeenschap in Rotterdam samen met de gemeente Rotterdam. In deze herdenkingsdienst dienst zal Job Cohen een toespraak houden. In 2017 onderzocht hij de geschiedenis van zijn Joodse familie in de serie Verborgen Verleden.

Sinds 1984 wordt in de Laurenskerk jaarlijks een herdenkingsdienst georganiseerd rond Jom Hasjoa. Deze dag wordt door Joden over de hele wereld in ere gehouden op 27 Nisan in de Joodse kalender. Die datum herinnert aan de opstand in het getto van Warschau in 1943 – nu 80 jaar geleden – , waarna dit ontruimd werd en de inwoners weggevoerd en omgebracht. Jom ha-Sjoa betekent ‘dag van de vernietiging’.