Gedeeld verlangen

Zeven keer barmhartigheid

Op woensdag 17 februari is het Aswoensdag en begint de 40dagentijd naar Pasen. In het christendom een tijd van voorbereiding en bezinning op weg naar het hoogfeest van de opstanding. In deze periode bezinnen we ons op de ‘zeven werken van barmhartigheid’. Deze hebben een lange traditie in de kerk. In de Laurenskerk is daarvan in een van de kapellen een moderne weergave geplaatst.

In samenwerking met omroep OPEN Rotterdam krijgen de werken ook aandacht op teevee. Iedere zondag zal één werk van barmhartigheid centraal staan in een kort interview dat ik zal houden met een religieuze of levensbeschouwelijke vertegenwoordiger. Aan bod komen: Jodendom, Islam, Christendom, Bahá’í , Boeddhisme, Humanisme en Hindoeïsme.

Afgelopen maandag werden de eerste twee interviews opgenomen rond de ‘zeven werken van barmhartigheid’. Gasten waren rabbijn Albert Ringer (Jodendom) en dominee Katinka Broos  (Christendom).

De werken van barmhartigheid kunt u op de volgende zondagen bekijken op OPEN Rotterdam:

21 februari: De zieken bezoeken
28 februari: De dorstigen drinken geven
7 maart: De vreemdeling onderdak bieden
14 maart: De naakten kleden
21 maart: De hongerigen eten geven
28 maart: De doden begraven
4 april: De gevangenen bezoeken

In de gesprekken staat de rol van het specifieke werk van barmhartigheid in de eigen godsdienst of levensbeschouwing centraal. Met natuurlijk ook de vraag naar het belang van verdere waarden voor geloof en samenleving. Wij hopen zo een korte kennismaking te bieden met verschillende religies en levensbeschouwingen en hun voorgangers in Rotterdam. En we zullen zien hoeveel waarden en verlangens we met elkaar delen in onze stad.

OPEN Rotterdam TV is te zien bij: Ziggo digitaal op kanaal 36, KPN, XS4ALL en Telfort op kanaal 1349, analoog op kanaal 67+ (800 MHz).

Ds Harold Schorren