Heuvelrede: Vasten een feest – 9 maart – 20 uur

Vasten, een feest!

Heuvelrede op 9 maart

Op donderdag 9 maart a.s. is er een interreligieuze avond over ‘vasten’. Deze vindt plaats in Gebouw De Heuvel, Grote Kerkplein 5 (schuin tegenover de Laurenskerk) en begint om 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur).

Vertegenwoordigers van Bahá’í, Islam, Jodendom en Christendom worden geïnterviewd over de betekenis van het vasten binnen hun religie en de rituelen en tradities die daarbij horen. Aan de hand van citaten en vragen zullen we ook met elkaar in gesprek gaan. Binnen de meeste religies speelt vasten een rol; bijvoorbeeld als voorbereiding op een hoogfeest, als het zuiveren van lichaam en geest, als periode van herbronning.

Met deze avond willen we onze kennis vergroten van elkaars religie en tradities, elkaar over geloofsgrenzen in alle openheid ontmoeten, en wellicht geprikkeld worden na te denken over ons eigen vasten.

Medewerking wordt o.a. verleend door Imam Chakir, rabbijn Peter Luyendijk, plebaan Michel Hagen en een vertegenwoordiger van de Bahai. Moderators zijn rabbijn Albert Ringer en ds. Harold Schorren.

De avond valt in de serie ‘Heuvelredes’; dat zijn lezingen en avonden op het snijvlak van geloof, samenleving, kunst en cultuur. Deze worden georganiseerd door Harold Schorren, city pastor 010. De interreligieuze avond over vasten wordt mede-georganiseerd door Platform L&R.