Jom ha Sjoa gedachtenisdienst 11 april 19.00 uur

De jaarlijkse Jom ha Sjoa gedachtenisdienst ter herdenking van de joodse slachtoffers tijdens de tweede wereldoorlog wordt zondag 11 april om 19.00 uur uitgezonden op TV kanaal van Open Rotterdam. In onderstaande filmpje alvast een preview.

De jaarlijkse Jom ha Sjoa gedachtenisdienst vanuit de Laurenskerk in Rotterdam zal om 19.00 uur uitgezonden worden op OPEN Rotterdam. Vanwege de Corona-crisis is het helaas ook dit jaar niet mogelijk bij elkaar te komen om de joodse slachtoffers van het Naziregime te gedenken. De gedachtenisdienst valt onder verantwoordelijkheid van de kerken in Rotterdam en leden van de Joodse gemeenschap in Rotterdam.

OPEN Rotterdam TV is te zien bij: Ziggo digitaal op kanaal 36, KPN, XS4ALL en Telfort op kanaal 1349, analoog op kanaal 67+ (800 MHz). Maar u kunt het programma ook zien via het YouTube-kanaal van OPEN Rotterdam. Het is dus niet mogelijk de dienst in de kerk zelf bij te wonen.

Op 12 april 1951 besloot het Israëlische parlement, de Knesset, om jaarlijks op 27 Nissan de zes miljoen Joodse slachtoffers te gedenken. 27 Nissan is in de joodse jaartelling de dag waarop in 1943 het getto van Warschau werd uitgeroeid. De gedenkdag kreeg de naam ‘Jom ha Sjoa’, ‘dag van de vernietiging’.

In Nederland was het Rabbijn Awraham Soetendorp die in 1983 de christenen opriep tot mede gedenken, want de Sjoa gaat ons allen aan: ‘Niet het gevoel van schuld moet versterkt worden, maar het bewustzijn van verantwoordelijkheid’. Ds Huib van der Steen heeft deze oproep in Rotterdam vorm gegeven in de jaarlijkse viering. Nu, 76 jaar na de bevrijding, is nog maar een kleine groep ooggetuigen in leven. Het is aan ons allen om de herinnering te bewaren.

Het Jom ha Sjoa Beraad Rotterdam wil zich inzetten voor het zoeken van verbondenheid van de internationale gemeenschap in gedeelde democratische principes. Het gedenken wil een positief doel hebben: de toekomst bewaren voor het onheil, dat behalve Joden ook anderen kan treffen als wij uit zelfbehoud nalaten alle vorm van discriminerend gedrag te bestrijden.