Jom HaSjoa dienst

Datum: 12/05/2019
Tijd: 19:00 - 20:00

Deze dienst vindt plaats rondom de wereldwijde herdenking van de vernietiging van de Joden in de tweede wereldoorlog. Tijdens de dienst gedenken we dat vele joden uit Rotterdam zijn weggevoerd en zijn vermoord. Én we gedenken de slachtoffers van huidige conflicten in de wereld.

Aan de dienst werken ook kinderen mee van een Rotterdamse basisschool. Zij onderzoeken in hun klas de geschiedenis van een Joods kind dat in uit Rotterdam is weggevoerd en niet meer is terug gekomen. Alle namen van de weggevoerde kinderen zijn gegraveerd in het Kindermonument aan de Stieltjesstraat in Rotterdam-Zuid.

Al meer dan vijfendertig jaar wordt in Rotterdam, in de Laurenskerk, jaarlijks een Sjoa herdenkingsdienst gehouden. De diensten worden georganiseerd door het “Sjo’a beraad”, een groep die bestaat uit betrokken leken en predikanten en leden van de Joodse gemeenschap, ooit gestart vanuit een verbinding van de Raad van kerken in Rotterdam met de Joodse gemeenschap in Rotterdam . Het initiatief werd daartoe genomen door ds. Huib van der Steen.