Kerkcafé

Sinds kort is er eens in de twee weken op donderdagmiddag “Kerkcafé” in de Laurenskerk. Afgekeken van de Pauluskerk, een uur waarop iedereen die al dan niet toevallig voorbijkomt kan aanschuiven, iets te drinken krijgt en uitgenodigd wordt om mee te praten over een woord of een korte tekst.

We, Marijke van Essen, Peter Noordmans en ik, hebben twee keer Kerkcafé gedaan en het resultaat is verbluffend. We hadden de eerste keer één gast aan tafel, de tweede keer eerst ook éen en later een paar erbij. Het verbluffende zit hem dus niet in de aantallen. De gast op de tweede donderdag was een dame uit China, die in Londen woont en in Rotterdam op bezoek was. Het gesprek (in het Engels) ging over ‘geloven.’ De vrouw vertelde iets over Tao en Confucius en dat haar geloof gericht was op de mogelijkheid om zich te verbeteren. Te verstaan als streven naar een hoger niveau in persoonlijk en beroepsleven, voor zichzelf en ook voor het Chinese volk.

Verbluffend is het om in een minuut of twintig iets te zien te krijgen van iemands binnenste. Het heeft te maken met de ‘magische’ ruimte van de kerk. Het heeft er denk ik ook mee te maken dat je als bezoeker van een stad zomaar uitgenodigd wordt om te praten over wat je beweegt, wat je in een klap uit de anonimiteit optilt. Er moet nog wat aan geschaafd worden, aan het concept Kerkcafé, maar voorlopig gaan we ermee door.