Nieuwjaarsreceptie

Bij de nieuwjaarsreceptie in het Steiger afgelopen donderdag waren Rotterdamse christenen van alle soorten om elkaar een goed jaar te wensen. Met Alexander Borst (Samen 010) en Erik Maan (wijkpastoraat Crooswijk en Samen 010) had ik het over de nieuwe film “The Two Popes.”

In de film leren de oude Paus, Benedictus, en de nieuwe, Franciscus, elkaar kennen. Franciscus (dan nog kardinaal Bertoglio) komt naar Rome om zijn ontslag aan te bieden. De Paus vindt de Argentijnse kardinaal een moderne onruststoker. Maar later, als Benedictus besluit om af te treden, wil hij dat Bertoglio zijn opvolger wordt, want een nieuwe wind is nodig, vindt ook de behoudende Benedictus. Het verhaal van de film is grotendeels verzonnen.

In de werkelijkheid is een nieuwe, spannende episode aangebroken: de oude Paus zou hebben meegewerkt aan een boek om de nieuwe Paus dwars te zitten bij zijn voornemen om iets aan het priestercelibaat te veranderen. De oude Paus ontkent, conservatieve krachten hebben hem voor hun karretje gespannen. Je moet als Rooms Katholiek christen een stevig geloof hebben om het vol te houden met, of ondanks, wat zich in de Kerk afspeelt.

Daar hadden we het over bij de nieuwjaarsreceptie. Ik stel me voor dat het al zo’n tweeduizend jaar in de Kerk over min of meer hetzelfde gaat. Wees niet verbaasd als bij de nieuwjaarsreceptie van de Rotterdamse Kerken in het jaar 3020 over iets soortgelijks wordt gesproken. Niets blijft hetzelfde en toch ook weer wel.