Vooruit

In de krant (Trouw) staat vandaag een interview met de nieuwe bisschop van Haarlem, Jan Hendriks. Een opgewekte man. Hij noemt een nieuw initiatief, “The Missionary School,” waarin kinderen worden uitgenodigd plannen te bedenken om meer mensen naar de kerk te trekken.

De interviewer noemt het feit dat in de voorbije jaren veel gelovigen hebben afgehaakt, omdat hun streven naar vernieuwing (de rol van vrouwen, bestuur door leken) stukliep op het behoudende bestuur. De bisschop antwoordt dat deze progressieve katholieken inmiddels hoogbejaard zijn. Jongeren in zijn Kerk hoort hij daar nooit over.

De realiteit is dat progressieven in de Katholieke Kerk, zoals de 8 mei beweging, een uitstervende soort is. Maar hun geloof in de vernieuwende kracht van de oude boodschap en hun liefde voor de Kerk, niet voor de priesters, verdienen meer dan afgedaan te worden als een dwaling uit het verleden.

De bisschop kijkt vooruit. In wat hij over zijn progressieve medegelovigen zegt, kun je horen dat het verleden met alle tegenstellingen nog niet voorbij is.