“Waar sta je voor?“
In de auto hoorde ik een radio-interview met de militair Mart de Kruif, die in Zuid-Afghanistan bevel voerde over 40.000 Nederlandse en andere ISAF troepen. In die hoedanigheid stuurde hij in een jaar 282 brieven aan nabestaanden van gesneuvelde manschappen.
Hem werd gevraagd of die oorlog, met de levens die het heeft gekost van Afghaanse burgers en van soldaten, achteraf gezien wat opgeleverd heeft. De Taliban zijn niet verslagen, in Afghanistan is wel wat veranderd, maar veel hetzelfde gebleven. Het antwoord trof me zo dat ik de rest van het gesprek gemist heb. Hij zei dat de vraag of die oorlog en de slachtoffers zin hebben gehad een terechte vraag is, maar dat hij zich ook een andere vraag heeft gesteld: “Waar sta je voor?”
Wat in het leven van iedereen telt is, of het zin heeft wat je doet, of het iets oplevert. De andere vraag, die van Mart de Kruif, is waar je voor staat en wat je dan te doen hebt. De laatste vraag valt wat vreemd en ongemakkelijk binnen in ons universum van rendementsdenken en ‘targeting’, maar hij lijkt me minstens zo wezenlijk als alle andere.