Wereldpolitiek

Zo’n vijf miljoen Syriërs zijn vanwege de oorlog in hun land naar het buitenland gevlucht, de meesten van hen naar omringende landen, Turkije, Jordanië en Libanon. Een minderheid kwam in Europa of verder weg terecht. Ik hoorde deze week een medewerker van ‘Kerk in Actie’ vertellen dat veel Syriërs in Libanon en Jordanië weer terug willen naar hun land. Maar onder hen zijn velen Soennitische moslim, en de Syrische regering zit op hun thuiskomst niet te wachten. Daarnaast willen Amerika en Europa eerst Assad weghebben voordat ze de wederopbouw van Syrië gaan ondersteunen en de terugkeer stimuleren.

De rol die de Russen in Syrië spelen heeft volgens de man van Kerk in Actie te maken met Tsarina Catharina de Grote, die zich in 1762 tot beschermster van de wereldwijde orthodoxe Kerk verklaarde. De Russen beschouwen het als legitimering voor hun militaire aanwezigheid in Syrië.

Het is een wonderlijk gezelschapsspel, de wereldpolitiek, waarbij het lot van de Syriërs een ondergeschikte zaak lijkt.