Zomer

Om onze zomer af te sluiten wandelden we een paar dagen in de buurt van Trier. Toen we uitgewandeld waren bekeken we Trier, 2000 jaar geleden door de Romeinen gebouwd. Van de bezienswaardigheden bezochten we de Basiliek, in de vierde eeuw gebouwd als troonzaal voor de keizer uit Rome, nu een kerk, het geboortehuis van Karl Marx en de Katholieke Dom waar de mantel van Christus bewaard wordt, het hemd waar volgens het evangelie de soldaten om geloot hebben aan de voet van het kruis.

Het geboortehuis van Karl Marx viel tegen, evenals de Dom die verpest is door de barokke versiering. De Basiliek vonden we prachtig, in zijn soberheid van grote schoonheid. In de loop van zijn geschiedenis is het gebouw ingestort (ingewikkelde dakconstructie), geplunderd (de Noormannen), tot stal gemaakt (de Fransen), gebombardeerd (Tweede Wereldoorlog) en altijd weer herrezen. Het is de Europese geschiedenis, waar de Kerk (het geloof, niet het gebouw) ook deel van is.