Avonddiensten

’s Avonds naar de kerk, dat is een bijzondere ervaring. In de zomer, als het late licht door de hoge ramen valt, in het winterseizoen als het donker is om de kerk. Elke zondagavond in het seizoen (begin september tot en met 1e week juli) is er om 19.00 uur een viering, elke zondag met een eigen karakter.

• In the Laurenskerk we have Choral Evensong (in English) on the first Sunday of the month at 19.00 h (with exception for the months January and November). Evensong is the form of Evening Prayer that is distinctive to the Church of England and other Churches of the Anglican Communion. It includes elements from the medieval Latin evening services or Vespers and Compline, and has been largely unchanged since the first English language Book of Common Prayer of 1549.The heart of the service consists of the following sequence. After the opening responses sung by the Minister and Choir, the root of the Christian faith in the Old Testament are acknowledged by the singing of Psalms, and by the reading of the First Lesson from the Old Testament. The Choir then sing Magnificat, the Blessed Virgin Mary’s words of praise, as recorded by St Luke, when she had been greeted by Elizabeth as the Mother of the Lord. The Second Lesson is from the New Testament. The Choir sings Nunc Dimittis, again from St Luke’s Gospel, the words of Simeon when he recognised the infant Christ as the light of the nations and the glory of Israel. After an affirmation of faith in the Creed, there are more sung prayers and an Anthem.The cathedrals and other great churches of the Anglican Communion maintain a strong choral tradition, of which the singing of Evensong on most days of the week is an important part. As is customary at Choral Evensong, much of the service is sung by the Choir alone to special settings. We are all invited to make or own offering of worship in every part of the service, whether we ourselves are silent, listening, speaking or singing. We do not remain seated if attending a concert, but as worshippers we stand for the canticles, hymn and Creed, sit to hear Gods’ word, and kneel or sit to pray
  • Elke tweede zondag van de maand zijn er gezongen vespers. Vespers of avondgebed is een getijdengebed zoals we die bijvoorbeeld kennen vanuit de kloosters. Op vaste tijden op een dag komt men bij elkaar voor gebed. Zo zijn er bijvoorbeeld ook de metten, lauden en completen. Het getijdengebed fungeert als antwoord op de vraag van Jezus Christus aan zijn leerlingen om zonder ophouden te bidden.Het gebed bestaat uit het (gezongen) bidden van de Psalmen, met hymnen, kantieken en lezingen. Het gebed kan worden teruggevoerd op het dagelijkse joodse gebed. Voor het recitatief en responsoriaal zingen, worden we zo mogelijk ondersteund door ervaren zangers of een schola.Getijdengebeden kan met overal houden. Het zijn in beginsel ook geen ambtelijke diensten, maar kunnen spontaan opkomen uit de gemeenschap. Kenmerkend is dat het gebed is. Stilte en inkeer spelen een grote rol. Er kan een korte inleiding gegeven worden op de lezing, maar vanzelfsprekend ontbreekt een preek.
  • Elke derde zondag van de maand (september t/m mei) is er om 19.00u in de Laurenskerk een Cantatedienst. In deze vieringen verleent de Laurenscantorij en het Laurensorkest en meestal solisten medewerking, dit alles o.l.v. Wiecher Mandemaker. Er klinkt een Cantate van J.S. Bach en een bijpassende vocaal werk uit een andere tijd. Een korte overdenking en gemeentezang maken het tot een echte viering. In de maand (maart of april), waarin de Matthäus Passion wordt uitgevoerd is er geen cantatedienst om 19.00u.
  • Op de 4e zondag in de maanden tussen september en juni zijn de vespers om 19.00 uur in de Laurenskerk onder verantwoording van Maaskant Open Grenzen. De vespers hebben als thema dit jaar “Toen wij uit Rotterdam vertrokken”. Hoe ervaren we een reis naar Santiago, hoe is het om in Rotterdam te komen wonen als je uit een ander land komt. Sommige vespers hebben een speciaal thema. Bijvoorbeeld een Kaarsjesvespers in oktober en maart. Via de gemeentebrieven en het kerkblad houden we u op de hoogte van het thema van de vesper voor de betreffende maand.
  • Elke vijfde zondag van de maand: Bach orgelvespers door Hayo Boerema. Orgelmuziek in de setting van een avondgebed.