Kerkgebouw

De Grote of Sint-Laurenskerk, vaak kortweg Laurenskerk genoemd, is het enige overblijfsel van het middeleeuwse Rotterdam.

De bouw vond plaats tussen 1449 en 1525. In het begin was deze laatgotische kathedraal het enige stenen gebouw in Rotterdam. Veel belangrijke gebeurtenissen vonden daarom hier plaats. De Grotekerk van Rotterdam werd gewijd aan Laurentius. Dit was een diaken in de vroege kerk, toen er nog christenvervolgingen gangbaar waren. Laurentius bewaarde de schatten van de kerk in Rome, maar werd gedwongen die aan de keizer af te staan. In het geheim gaf hij die schatten toen aan de armen van Rome. Van hem is dan ook de zinsnede: de armen zijn de schatten van de kerk. De keizer liet Laurentius ombrengen, naar de traditie vertelt, door hem te verbranden op een rooster.

In 1572 vond de Reformatie (of Alteratie) plaats, Rotterdam werd protestant en de de Laurenskerk verloor daarmee zijn katholieke uitmonstering, het werd een preekkerk. In het schip verschenen banken, een gaanderij, en een reusachtig orgel. Het koor werd vroeger gebruikt voor de trouwdiensten. In 1658 werd Witte de With begraven in de kerk, en daarna ook Kortenaer (1665) en Jan van Brakel (1690).

Tijdens het bombardement op 14 mei 1940 werd ook de Laurenskerk zeer zwaar beschadigd. Aanvankelijk gingen er stemmen op om de kerk te slopen maar dit werd tegengehouden dor de Duitse bezetter. In 1952 legde koningin Juliana de eerste steen voor de restauratie, die pas in 1968 werd voltooid. De kerk bevat diverse bezienswaardigheden, onder andere de bronzen deuren, die zijn ontworpen door de bekende Italiaanse beeldhouwer Giacomo Manzu. De doopvont is van Hans Petri.

P1010422P1010425

Tijdens de restauratie is er in de jaren ’60 van de vorig eeuw, een gebrandschilderd raam van de kunstenaresse Gunhild Kristensen geplaatst, verbeeldend de Uitstorting van de Heilige Geest. Aan het begin van deze eeuw werden ook de ontwerpen van het linker- en rechterraam weer terug gevonden. Deze zijn alsnog uitgevoerd en in maart 2017 onthuld. Het linkerraam stelt de Zon der Gerechtigheid voor en het rechterraam de Blinkende Morgenster.

Sinds enkele jaren bezit de kerk een semi-permanente tentoonstelling in de kapellen en de kooromgang. Thema is: de Laurenskerk vertelt verhalen. Een educatief traject voor jong en oud. De 65 meter hoge toren is op de zaterdagen van april tot en met september tussen 12.30 uur en 14.00 uur open voor publiek. De kerk is te bezoeken van dinsdagmorgen tot zaterdagmiddag van 11.00-17.00. Entree voor 1 Euro, bezoek met I-pad 5 Euro. In de kerk is een koffiehoek met een catering. Het Laurensonthaal zorgt voor een luisterend oor voor wie dat zoekt.

De Laurenskerk wordt beheerd door Stichting De Laurenskerk.