Werkgroep Dresden

Contact Laurenskerk en Kreuzkirche

Al bijna veertig jaar onderhouden wij vanuit de Laurenskerk een warme kerkelijke band met de Kreuzkirche in Dresden, gelegen in het voormalige Oost-Duitsland. Ieder jaar is er een uitwisseling, maar door de coronapandemie is daar een rem op gezet. In augustus 2023 bezocht een groep gemeenteleden uit de Kreuzkirche Rotterdam.

De Kreuzkirche maakt onderdeel uit van de Evangelisch-Lutherische Landeskirche Sachsen (ELKS). Inmiddels is de Kreuzkirche-gemeente samengegaan met de gemeentes van de Lukaskirche en de Johanneskirche. De Kreuzkirche is wereldwijd bekend door het prachtige Jongenskoor en de koorschool. Maar ook de naam van de vermaarde kerkmusicus en componist Heinrich Schütz (1585-1672) is nauw verbonden aan de Kreuzkirche.

Naast deze kerkelijke band onderhouden Rotterdam en Dresden ook een stedenband; beide steden zijn voor wat de historische binnenstad betreft voor het overgrote deel verwoest door gerichte bombardementen (Dresden in de nacht van 13 op 14 februari 1945). Inmiddels is de herbouw van de stad zowel aan Rotterdamse als aan de kant van Dresden voltooid.

We willen heel graag het contact met Dresden behouden en ontwikkelen met het oog op de toekomst. En dat is gelukkig wederzijds. We zien dat aan beide kanten de groep betrokkenen vergrijst, dus verjonging is zeker welkom. Een eerste aanzet was de Dresdenreis voor jongeren (14-17 jaar) in mei 2022. Een zeer geslaagde reis! We hopen dat we over een tijdje een groep jongeren uit Dresden mogen begroeten.

De organisatie en sturing van het contact ligt bij de werkgroep Dresdencontact, waarvan ds. Harold Schorren (voorzitter) en Johan Beijlevelt (secretaris) het uitvoerend bestuur vormen. U merkt het al: ook binnen de werkgroep is verjonging zeer welkom. Maar van welke leeftijd jij of u ook bent; als je creatieve ideeën hebt en mee wilt helpen het contact nieuwe inhoud te geven, meld je dan aan op onderstaand e-mailadres of bij onze predikant.

Veel tijd hoeft het niet te kosten, wel enthousiasme!

email: dresdencontact.laurenskerk.rtd@gmail.com

Websites: www.kreuzkirche-dresden.de / www.lukaskirche-dresden.de