25 februari 1968

Voorbije zondag 25 februari was het vijftig jaar geleden dat Arie de Jong in de, bijna weer herbouwde, Laurenskerk als predikant werd bevestigd.

Arie de Jong groeide op in Rhoon, ging in Rotterdam naar school, studeerde in Utrecht en Birmingham en besloot om in de zending te gaan werken. Hij leerde Indonesisch, eerste hulp bij ongelukken, automechanica en alles wat een mens moet weten om zendeling te worden. Twee maanden na de bevestiging vertrok hij. Van hogerhand was bepaald dat hij in Oost Java in Soerabaja gestationeerd zou worden. Zijn opdracht was het geven van cursussen aan predikanten, kerkelijk werkers, leraren, verpleegkundigen en artsen. Op zondag ging hij voor in kerkdiensten, soms vier op een dag. Bij de eerste dienst om 6.00 uur ’s ochtends waren vaak de meeste mensen, omdat het dan nog koel was. In Indonesië zijn de kerken niet verdeeld in modaliteiten zoals vrijzinnig en orthodox maar naar etniciteit: Chinese, Javaanse, Molukse en Batak Kerken. Arie de Jong voelde zich bij alle thuis. Hij sloot er vriendschappen voor het leven.

Na acht jaar ging hij met verlof om daarna ergens anders in Indonesie aan het werk te gaan. In Nederland besloot hij om niet naar Indonesië terug te keren. Hij werd beroepen als predikant voor de binnenvaartschippers in Rotterdam. Behalve bezoeken en kerkdiensten organiseerde hij jaarlijks op tweede kerstdag het schipperskerstfeest dat in de Doelen gehouden werd. Sinds hij met pensioen is maakt hij af en toe een reis naar Indonesië om vrienden op te zoeken. Hij overweegt om in de herfst zijn verjaardag in Soerabaja te vieren.

Arie de Jong werkt mee aan de maandelijkse Dijckhove kring die tegenwoordig in Atrium is en hij is nog regelmatig onder het schippersvolk.