Vesper 12 maart: Retreat, Reflect, Repeat

Op zondag 12 maart krijgt de Vesperdienst van de Laurenskerk voor één avond een zeer bijzondere invulling. Van 19.00 -21.00 uur creëren kunstenaar Sabina Ahn en organist Hayo Boerema met geprojecteerde visuals en zacht galmende orgelmuziek een ontsnapping aan de drukke stad.

Bij binnenkomst start je persoonlijke ervaring met een poëtische audiotour van Noah Bloem, die je door het schip van de kerk naar het hoofdorgel en de visuals van Sabina Ahn leiden.

Speciaal voor RETREAT, REFLECT, REPEAT vertaalde Sabina Ahn haar werk Fractal naar een projectie op het imponerende hoofdorgel van de Laurenskerk. Een fractal is een patroon waarvan de losse delen gelijkvormig zijn aan het grote geheel. Een meetkundig begrip, gevonden in de natuur dat gebruikt wordt in het verklaren en omschrijven van chaos.

RETREAT, REFLECT, REPEAT nodigt je uit stil te staan bij het detail en je over te geven aan de schoonheid van de herhaling. Een verstild moment om je weekend mee af te sluiten en weer opgeladen aan je week te beginnen.

Na afloop is er ruimte voor een kopje koffie of thee en een gesprek met de makers.

RETREAT, REFLECT, REPEAT is een samenwerking tussen de Laurenskerk en MAMA. In opdracht ontwikkeld en uitgevoerd door Lauren Verheijen & Fheonna van der Helm,
MAMA’ s Artistic New Talent. (link: )

MAMA is een platform voor visuele cultuur en jong talent in Rotterdam en realiseert projecten en presentaties op het grensvlak van beeldende kunst en populaire cultuur. De showroom is te bezoeken op de Witte de Withstraat 29-31. Openingstijden Wo – Zo 13.00 – 18.00 uur. MAMA wordt ondersteund door Gemeente Rotterdam en het Mondriaanfonds.

Stichting Laurenskerk Rotterdam is opgericht in 1989 te Rotterdam. Het doel van de stichting is het in stand houden van het monument in de zin van de Monumentenwet en het bieden van een podium voor maatschappij en cultuur. De Laurenskerk is het enige monument uit de middeleeuwen in Rotterdam. De kerk huist 5 orgels waaronder het grootste volledig mechanische orgel van Europa. Van september tot juli vinden op elke zondag om 19 uur diverse Vespers plaats. Spiritualiteit, stilte, bezinning, muziek en overdenking zijn de bestanddelen van deze vieringen.