Geloof

Ik kreeg een filmpje te zien waarin rapper Lange Frans en graancirkeldeskundige Janet Ossebaard aan tafel zitten en een gesprek voeren over Corona en de adviezen van de regering. Volgens hen moet premier Rutte gestopt worden, desnoods met geweld. Maar Janet Ossebaard wil geen bloed aan haar eigen handen, dat is niet goed voor haar karma. Het schijnt dat eerdere gesprekken tussen die twee via een podcast uitgezonden zijn en dat dit laatste gesprek binnen 24 uur al 100.000 keer beluisterd is. Daar kan ik, met m’n Laurenskerk podcast, een opwelling van afgunst met moeite verbergen.

Maar Lange Frans en Janet Ossebaard slaan een wartaal uit, die de gesprekken bij de kapper op het Brancoplein op mondelinge verslagen van de WRR doen lijken. Janet heeft een email gestuurd aan president Trump in het Witte Huis om hem op de hoogte te brengen van het complot waarmee onze regering en machtige mensen tegen ons samenspannen en waarin ze Trump om hulp heeft gevraagd.

Als christen wil ik voorzichtig zijn met het beschuldigen van mensen omdat ze wartaal spreken. Ik snap dat anderen die mij met mijn geloof in een God waar ik met mijn verstand niet bij kan, mij ook in de categorie graancirkeladepten onderbrengen. Ik stel me voor dat ik ook christen ben omdat dat me dat kan helpen om kritisch te zijn tegenover alle vormen van geloof, omdat de mens doorgaans minder rationeel is dan hij van zichzelf pleegt te denken.