Minder kerkdiensten in november

De aangescherpte regeringsmaatregelen zijn voor de Kerken in de Laurens aanleiding om het aantal wekelijkse kerkdiensten terug te brengen tot twee. Aanleiding zijn nieuwe restricties rond de koorzang en de sluiting van het kerkgebouw op doordeweekse dagen.

De kerkdiensten op zondag 9.00 uur en 10.30 uur gaan door, uiteraard zonder samenzang. De avonddiensten, het gebed voor vrede en verzoening en de Alledagkerk lassen een pauze in. De maatregel geldt tenminste tot en met 19 november. Daarna maken we een nieuwe afweging, afhankelijk van overheidsaanwijzingen.

De diensten van 9.00 uur hebben een vast publiek van minder dan dertig mensen. Aanmelden hiervoor is niet nodig, maar u wordt wel gevraagd naam en telefoonnummer achter te laten. Voor de diensten van 10.30 uur is aanmelding wel noodzakelijk. Laurenspastoraat en Maaskant Open Grenzen hebben hier ieder een eigen systeem voor. Lees daarvoor de respectievelijke nieuwsbrieven of kijk op de website www.kerkenindelaurens.nl.

De kerkenraden hebben dit besluit niet licht genomen. Theaters en musea gaan dicht, bibliotheken en sauna’s blijven open. Formeel waren er geen extra beperkingen voor kerken, maar we wilden ook niet doof zijn voor maatschappelijke geluiden. Een belangrijke overweging voor ons is geweest dat voor een deel van de kerkgangers de zondag het belangrijkste sociale ankerpunt in de week is.

Vandaar de keuze om de twee diensten die deze functie het sterkst hebben, door te laten gaan. De sociale overweging zal ook een belangrijke rol spelen bij het toewijzen van plekken. We blijven hopen dat we zo snel mogelijk weer terug mogen naar een normale situatie.

-Kerkenraden Laurenspastoraat en Maaskant Open Grenzen