Ondertussen in Rotterdam Noord

Fred Kappinga is pionier en voorganger van ICF Rotterdam Noord. ICF staat voor International Christian Fellowship. Op Zuid bestond al zo’n kerk, bijna drie jaar geleden begonnen Fred en zijn vrouw Henny er een in Noord. In het begin waren ze met een handjevol en kwamen ze op zondag bij Fred en Henny aan huis. Nu zijn ze met z’n vijftigen en huren op zondag een ruimte in de Baptistenkapel in de Proveniersstraat. Volgens Fred hebben ze weinig last van het Corona gedoe gehad, ze zochten elkaar op voor zover dat kon. De gemeente is aangesloten bij de Protestantse Kerk in Nederland en onderdeel van de Protestantse (Hervormd heet dat nog altijd in Rotterdam) Kerk Rotterdam Centrum. Als ze bij elkaar komen wordt er gepraat, uit de bijbel gelezen, gebeden en altijd samen gegeten.

Vanaf het begin hebben ze zich als doel gesteld om een diverse, ‘interculturele’ gemeente te zijn, volgens de website een kerk “van alle volken voor alle volken.” Gemeenteleden hebben Aziatische, Afrikaanse en Zuid Amerikaanse wortels. Daarmee onderscheiden ze zich van alle andere kerken in Rotterdam Centrum. Al onze kerken zijn bubbels van gelijkgestemden en gelijk gekleurden, met een enkele uitzondering.

Als we ons vergelijken met de christelijke groepen uit de tijd van Paulus, zo’n 2000 jaar geleden dan valt op hoe veelkleurig zij waren, hoeveel discussie er was en hoeveel ruzie ze maakten, maar ook hoe levendig het was. Met onze regeldrift en gelijkvormigheidszucht hebben we het leven er een beetje uitgehaald.

Ik vroeg of ze, als ze groter worden, niet ook steeds meer een homogene club worden. Volgens Fred gaan ze er alles aan doen om dat te voorkomen.