Zingen

Een hoop dingen worden weer ‘normaal,’ vertelde premier Rutte woensdag in zijn laatste Corona update. Behalve de anderhalve meter regel, de grote evenementen en het zingen in het openbaar: in de kerk en in het voetbalstadion.

Als binnenkort in de Kuip een wedstrijd gespeeld wordt mét publiek dat op conversatietoon van zijn genoegen, en zoals daar gebruikelijk, veel vaker van zijn ongenoegen blijk zal geven, dan is dat een niet realistische voorstelling. Dat gaat, lijkt me, niet lukken. Zingen en luid van je bijval en afkeuring blijk geven, maken de mens op de tribune deelnemer in het spektakel dat zich op het veld afspeelt. Deelnemer, niet toeschouwer.

Wat in het stadion geldt, geldt ook in de kerk. Wie naar de kerk gaat is geen consument van een boodschap, of toeschouwer van een religieuze voorstelling, maar deelnemer. Een klacht die uit verschillende monden klinkt, een roep om hulp die door velen wordt verwoord, een loven van God uit een menigte van kelen: Onze Vader, die in de hemelen zijt.

Maar we moeten het dus voorlopig in de kerk en in het stadion zonder zingen doen. In de Kuip gaan ze zich daar vast niet veel van aantrekken. Wij in de kerk zullen wel gehoorzaam zijn. Dat is best, zolang we maar goed beseffen dat het eigenlijk helemaal niet kan.